Mat pågång...

Hej igen!Igår hade vi ju halv 8 hon mig!Och nu hade jag tänkt lägga ut allt.Men nu kommer allt↓
Ska bara säga att jag glömde ta kort på välkomnings drinken!Men den var inte så merkvärdig


Förrätten:Avocadosnaps med crevette
Du behöver:                                                       antal portioner:4
Avocadosnaps:
2 st avocado,mogna
2.5 dl creme fraiche,34%(gåt bra med lägre(fetthalt)
1krm salt
0.5 krm citronpeppar
1tsk fläder-citronbrännvin
1 st rödlök,liten,finhackad
60 st räkor,färska,skalade(15 st räkor på varje glas)
4st dillvippor
4 t cironskivor,små
Smördegssnurra:
1st smördigsplatta,färdigköpt
5 msk cheddarost,riven
1st ägg

Gör så här:
 Avocadosnaps:
1,mixa avocadon med 2 dl creme fraiche till en krämig konsistens.
2,krydda med salt oc citron peppar och häll i brännvinet och rör om
3,skeda upp i fyra snapsglas ca en cm från kanten på glaset
4,spritsa resterande creme fraiche runk kanterna,lägg,finhackad rödlök i mitten
5,skala räkorna och dkorera runt hela kanten på glaset med ca 15 räkor på vaje glas,dekorera med en dillvippa i mitten och en liten citronskiva
 Smördegssnurror
6,sätt ugnen på 200 grader
7,kavla ut smördegsplattan(inte för tunt-ca 25 cm lång och 12 cm bred)
8,strö på grovt riven cheddarost
9,skär fyra remsor som ca 3 cm breda och 25 cm långa,rulla ihop var och en till en snúrra
10,lägg på bakplåt med bakplåtspapper pensla med uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen tills snurrorna fårr fin färg,ca 10 min
11,servera räkcocktailen med smördegssnurroror som tillbehör
Vi gjorde ju om den lite och tog varannan räka och gurka(blev jätte gott)

Varmrätten:potatisgrateng med fransyska
Du behöver:
 potatisgrateng
fransyska


sås:
du kan bara rulla ner så hittar du den!!!!!!!!!     
  

Gör så här:
1,sätt ugnen på 250 grader
2,ställ in potatisgratengen
3,stek fransyskan ksk 2-3 h bror på hur stor den är
  +jag tror ni vet hur man gör
4,gå sen till servering


efterrätten:vanilj-färskostmousse med hjortron                                           

Du behöver:                                     antal portioner:4
mousse:
100g färskost av philadelphia-typ
2 st ägg
2 dl vispgrädde
1.5 dl socker
vaniljfrön
1 st gelantinblad 
 
Hasselnötsblanding:
100g smör
100 g ljust muscovadosocker
100 g hasselnötskärnor
100 g vetemjöl

Hjortronmynta:
200 g hjortron 
0.5 dl socker
1 skvätt hjortronlikör

Till garnering:
citronmeliss
florsocker

Gör så här:
mousse.
1,ta fram 3 st skålar
2,separera äggen och lägg vitorna i en skål och gulorna i en annan
3,vispa vitorna till ett vitt,fast skum
4,vispa grädden ganska hårt i den tredje skålen
5,blanda gulorna med färskost socker och vanilj
6,lägg gelantinbladeti lite kallt vatten minst 5 min
7,smält i micron eller spis och blanda med lite av färskostblandningen först,sen med resten
8,vänd försiktigt ner grädden i färskostsmeten och slutligen aggvitorna,vänd ner med slickepott med stora luftiga tag så att moussen blir just luftig
9,fördela i fyra glas och ställ kallt i minst 2 h
Hasselnötscrunch:
10,sätt ugnen på 200 grader
11,kör smör,musckovadosocker,hasselnötter och mjöl i en matbleredare till en smulig massa
12,fördela smulorna på en plåt med bakplåtspapper
13,baka i ugnen 5 min
14,rör om och baka 5 min till och upprepa proceduren till smulorna har fått en fin färg
15,lår svalna
hjortronmynta
16,rårör hjortron,socker och likör
vid servering
17,fördela myntan på moussen följt av crunchet
18,garnera med citronmeliss ocg pudra florsocker över

Det var våran middag hoppas du prövar på min recept som jag lägger ut!Och jag kan lova att allt jag lägger ut har jag prövat och det flesta jag prövat har varit goda mmm..för jag lägger inte ut det som jag inte gillar :)
´Men ni får ha det så bra nuu


                                                               ///emma johansson               

Kommentarer
Postat av: karin

Hej du! Nu blir det avokadosnapps här! Det ser så himla gott ut! Efterrätten verkar också supergod ut, den tar jag och provar någon gång när vi är fler än två som ska äta! Kram // Karin

2011-04-03 @ 17:09:42
Postat av: jenny

gud så gott det såg ut. Du måste ju bjuda oss på halv 8 hos er nån gång:-)

Kram

2011-04-09 @ 11:42:24
URL: http://jennyshus.webblogg.se/
Postat av: Anonym

2011-04-09 @ 16:37:58
Postat av: emma

joo du jag kommer bjuda dig jenny det kan jag lova!Och då du då blir det gott haha:D

2011-04-09 @ 16:39:32
URL: http://middaghosemma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0